Galerie Pro arte: Blackout v Altamiře

Od 12. dubna do 10. června představuje Galerie Pro arte ve Vratislavském paláci v Praze další část svého portfolia. Tentokrát to je výběr z českého poválečného umění od roku 1945 do roku 1989, tedy povýtce z doby komunismu. Altamirou se tu rozumí chrám umění a blackoutem ta naštěstí nevyhnutelně dočasná doba temna, která v něm panovala. Jako kontrapunkt se v něm zrodila díla umělců, kteří se této tmě buď vymkli útěkem, nebo se v ní naučili žít s rozšířenými zornicemi. Mimořádně cenná díla z této doby tvoří nejdynamičtěji se rozvíjející část portfolia Pro arte. Vystavena budou díla Josefa Šímy, Bohuslava Reynka, Toyen, Václava Boštíka, Jiřího Koláře, Jana Křížka, Mikuláše Medka, Jana… Čtěte více

Vernisáž výstavy Musa vs. Jágr 19. 1. 2016

Úterní podvečer v zahradě Vratislavského paláce patřil několika stovkám návštěvníků, kteří se přišli podívat na vernisáž v pořadí druhé výstavy v Galerii Pro arte, nazvané Musa vs. Jágr. Po klasičtěji laděné úvodní výstavě Na vlnách moderny, která veřejnosti představila díla nejznámějších malířů 1. třetiny 20. století (Kupku, Fillu, Toyen a mnohé další), nyní dostal prostor současný umělec Lukáš Musil (Musa). Ten se svým charakteristickým způsobem zmocnil prostoru galerie, jejíž návštěvu tak proměnil ve výjimečný multimediální zážitek. Využívá k tomu kombinaci světelných objektů v zahradě, vytvořených ze starých hokejových plexiskel, a interiérové instalace, obsahující škálu výtvarných technik a platforem. Autorovo experimentování s hranicemi vlastního uměleckého vyjádření představuje jedinečný komentář nejen k hokejovému prostředí, ale i… Čtěte více

Musa vs. Jágr

Musa vs. Jágr návštěvníkům výstavy přibližuje hokejové prostředí, v němž Lukáš Musil aktivně působil a které důvěrně zná. Samotný název by mohl svádět k představě, že si vybral nejpopulárnější hokejovou hvězdu Jágra pro konfrontaci. Ve skutečnosti jej pouze reflektuje jako nejvýmluvnější symbol toho, nakolik hokej svým vlivem přesahuje běžnou sportovní disciplínu, a stává se svého druhu náboženstvím. Autor se však snaží vyhnout zjednodušujícímu pohledu, který hráče prezentuje jako polobohy, případně bojovníky agresivně jdoucí za vítězstvím. Ve svém projektu tak hledá cestu za mediální obraz hokejového světa, za mantinely ledových ploch do stísněného prostoru šaten, zpocených dresů a námahou zmožených těl. Dostává se na dřeň hokejového prožitku. Zde nachází paralelu s pocity zažívanými při… Čtěte více

František Kupka: Z Vídně do Prahy

Na aukci vídeňského Dorothea 24. listopadu, nabízející mezinárodní klasickou modernu a současné umění, získal fond vynikající dílo z figurativního období Františka Kupky, olej Koupající se žena z roku 1904. Jde o další skvělou akvizici do kupkovského portfolia, obsahující mimo jiné i sto šest kreseb a maleb tuší z cyklu Člověk a Země ze stejného roku. Téma koupající se ženy bylo v té době pro Kupku velmi přitažlivé z několika důvodů. Jedním byl jeho tehdejší příklon k anarchistickému ideálu krásy, kterou symbolizovalo osvobozené (nahé) ženské tělo ve svobodném (volném) prostoru přímořské scenérie lépe než jakýkoli jiný symbol. Dalším důvodem bylo jeho zaujetí řeckou mytologií. V roce 1904 pracoval na rozsáhlém cyklu… Čtěte více

Pro arte otevřelo svou novou galerii

21. října otevřel fond Pro arte ve Vratislavském paláci v Praze na Malé Straně výtvarnou galerii. Své bohaté portfolio v ní bude představovat v tříměsíčních intervalech prostřednictvím tematických a autorských výstav. První, podzimní výstava s názvem Na vlnách moderny nabídne zájemcům české moderní umění první třetiny 20. století. Dílo Františka Kupky Vlna (1904-1905) z jeho stošestidílného cyklu ilustrací Člověk a Země se stalo titulním obrazem výstavy z mnoha důvodů. V Pro arte se domníváme, že celý cyklus z let 1904-1906 je zcela průlomovým mezníkem nejen na Kupkově cestě od figuracce k abstrakci, ale i na obecné cestě moderního umění 20. století. Jiní čeští umělci nezůstali ovšem za Kupkou při zrození… Čtěte více

4. stránka z celkem 512345