František Kupka: Z Vídně do Prahy

3. prosinec 2015 - 13:41
František Kupka (1871-1957): Koupající se žena, 1904, olej, plátno, 56 x 56 cm, signováno a datováno vpravo dole Kupka 04.
Na aukci vídeňského Dorothea 24. listopadu, nabízející mezinárodní klasickou modernu a současné umění, získal fond vynikající dílo z figurativního období Františka Kupky, olej Koupající se žena z roku 1904. Jde o další skvělou akvizici do kupkovského portfolia, obsahující mimo jiné i sto šest kreseb a maleb tuší z cyklu Člověk a Země ze stejného roku.
Téma koupající se ženy bylo v té době pro Kupku velmi přitažlivé z několika důvodů. Jedním byl jeho tehdejší příklon k anarchistickému ideálu krásy, kterou symbolizovalo osvobozené (nahé) ženské tělo ve svobodném (volném) prostoru přímořské scenérie lépe než jakýkoli jiný symbol. Dalším důvodem bylo jeho zaujetí řeckou mytologií. V roce 1904 pracoval na rozsáhlém cyklu Člověk a Země, zabývající se historií lidských civilizací – a řecké dějiny autorovi textu, anarchistovi Elisée Reclusovi, jednoznačně imponovaly. Kupka se ostatně řeckých dějin dotkl i v jiných svých dílech: v olejovém cyklu Sedm divů světa či v ilustracích několika klasických spisů (mýtus o Erinyích,  Aristofanova Lysitrata či Aischylův Prométheus). Obraz Koupající se žena evokuje Botticelliho Venuši takovým způsobem, že je snad možné prohlásit toto Kupkovo dílo za její přímou reminiscenci. Dokonce i ta Botticelliho úchvatná červená renesanční drapérie z 15. století je na Kupkově obraze parafrázovaná červeně puntíkovaným ručníkem ze století dvacátého… Vše je na svém místě: Afrodita zrozená z mořského příboje i konstatování, že se Kupka v té době velmi pronikavě zabýval otázkami tvoření (chcete-li stvoření, Francouzi na to mají jediné slovo – création), tedy otázkami, jak z Ničeho vzniká Něco. Jak z obyčejné mořské pěny může vyrůst nebeská krása. Zde se o to ještě pokoušel figurativním způsobem. Ale vše v té malbě už nasvědčuje tomu, že stvoření nových světů je akt, ve kterém je umělec zcela svobodně oddán pouze své vůli – a své intuici. Svobodnému skládání barev a barevných elementů v nový, barevnější a krásnější svět. Dlouho se bránil označování svých děl za abstraktní: obraz pro něj nebylo jen prosté zachycení (či zabstraktnění) reality. Bylo to umělecké gesto – čin, kterým vzniká realita nová. Tato Afrodita je jedním z prvních pokusů o takový čin. Rodilo-li se ve světovém malířství něco tak důležitého, jako je „nové stvoření“ kolem roku 1912, pak je k němu tento obraz jedním z prvních životadárných impulzů.
 
František Kupka (1871-1957): Koupající se žena, 1904, olej, plátno, 56 x 56 cm, signováno a datováno vpravo dole Kupka 04.

Provenience:
Ateliér autora v Paříži (Karl Flinker); Galleria del Levante, Milán; Finarte, Řím, 1992; Dorotheum, Vídeň, 2015.

Výstavy: Lerici, Castello Monumentale, La Nuova Oggettivita e altre cose – il mondo di Emilio Bertonati, 2000, katalog, s. 24; Na vlnách moderny, české moderní umění první třetiny 20 stoletíí z portfolia investičního fondu Pro arte, Praha 2015.

Obraz bude veřejnosti představen v Galerii Pro arte od 9. do 22. prosince 2015.